En bil konstruert av en engelskmann, ja, det sier jo egentlig seg selv at det kan bli utfordringer med det..
Jeg har i allefall nok med å skru Zuki’s og en Engelskmann på toppen ble litt for mye.
Hva var galt???
Jo, for å begynne i en ende:
Støtfangeren på førersiden har fått en liten trøkk en gang i tiden. Ikke noe mye, men etter strandturen nå i mars, så ble den flyttet så mye bakover, at når en nå rygger og svinger, tar forhjulet akkurat inni plasten.
Forlyset på passasjersiden har fått knekt en av justeringsboltene, og dermed lyser det en helt annen vei en det som det burde.
Pluggen som sitter på de ledningene som går inn i forlyktene, ja de er vekk og er erstattet med kabelsko. De virker, men er meget upraktisk ved skifte av lyspære i mørke. Gjett hvordan jeg vet det….????
Det er 2 nye batterier… Og det er jo positivt…
Servoen, eller skal vi si en eller annen plass på servoannlegget lekker det olje. Ca 1 tank pr 4 mnd.
Bremseskiven på venstre side er ødelagt grunnet at eier var for sen med å bytte klosser. Klossene er byttet, men de varer ikke lenge….
Bremseeffekten på høyre side er redusert med 50% da den begynte å lekke i en av kalipperstemplene, og vi måtte blende av et bremserør, slik at ikke all bremseveska forsvant.
Det er en bulk i skjermen på passasjersiden, den er ca 10x5cm og er bare en lett bul. Denne kom av at vinden tok tak i plastinnlegget fra Dieseldyrets lasteplan som sto til tørk, og kastet dette inn i siden på Lady.
Antennen røk samtidig….
Clutchen har en slik bolt som kan justeres for å endre høyden på Clutchen, og det er noe den av og til gjør, endrer høyden helt plutselig. Dette er ikke farlig, bare litt irriterende.
Over vinduet, på utsiden er det noen rustflekker. Ingen gjennomrust, bare slike irriterende roser som en aldri blir kvitt.
Bryterne på siden av speedometeret har blitt flikket på, ikke min skyld, men overlater til ny eier å finne ut av dette. Alt virker, på en eller annen måte.
Speedometeret viser ca 8km/h for mye hastighet, Dette da bilen går på litt større dekk en normalt, og da wiren røk, og jeg bestilte ny, så fant jeg ut hva den lille klumpen på ledningen var for noen. Klumpen er der enda, men må ha nye wire…
Førerdøra på Lady har i lengre tid hatt dette problemet med at en må holde nøkkelen vridd mens man håndterer døråpneren, dette er ikke lengre et problem, da knappen enkelt håndteres fra baksetedøra, med den enkelt monterte ledningen som går frem til håndtaket på innsiden, da et eller annet stag har hoppet av. Det følger med ny fjær til å fikse det låsproblemet….
Ja, det må og et nytt håndtak på førersiden, eller, det MÅ ikke, men det kommer nok til å brekke før eller senere.
En tidligere eier har platen på døren begynt å løsne for. Sansyneligvis har døra tatt nedi stigtrinnet, og blitt dratt i (ca 10 cm) i hjørnet, og det har han fikset med 5-6 poppnagler..
På motsatt side er det samme trinnet litt bøyd, da en tulling som jeg kjørte forbi, ga gass og kjørte i siden på meg. Eneste skaden på Lady, var stigtrinnet. Ikke spør hvordan det gikk med den andre bilen…
Lokket på hanskerommet mangler hengsler, og instrumentene med brytere på siden av håndbrekket er litt løse.
Så er det faktisk ikke noe galt før en kommer til en av bakseteryggene. Den vil plutselig ikke låse igjen. Virker 2 dager før, men så ville den ikke mer. Lurer på hvorfor..
Jo, foresten. Det mangler en deksel i taket mellom de to nettingene til å ha ting i.
På en ene selen er plastdekselet knekt. Den virker, men ser ikke pen ut.
Helt bak mangler begge dekselene til baklysene, og bak der igjen så mangler begge de to holderene til bremse og kjørelysene. Disse har jeg enkelt og greit byttet med kvalitets metallholdere, og tapet dem fast. Disse bør nok byttes. Det er bare å sette pærer i orginalholderene, og skru dem inn.
Bakluken har også som resten av bilen sentrallås. Denne fungerer i bakluken ved at bilen låses i førerdøren, og den tappen i bakluken som kan brukes til å låse bakluken innenfra går ned… og opp igjen. Derretter er det bare å åpne bakluken, trykke ned knappen, holde dørhåndtaket oppe og lukke døren. Da er det låst.
Nøkkelen på bakluken fungerer ikke, siden ingen har brukt den de siste 10 årene. Kan sikkert smøres opp…????
Glemte vel å si at bremseskiva på førersiden må byttes. Den følger med… og…
Vi måtte blende av bremserøret på den ene siden av bilen bak, da calipperen begynte å lekke.
Bilen trenger 4 nye calippere…. Og 8 nye festebolter til calipperene. Tro meg, Den trenger de boltene….
Bortsett fra dette er Lady i ypperlig stand!
Vi ber om den nette sum av kr 16.000 for denne yndige dame.
Enkelt og greit selger du en fungerende undervogn/drivverk med dertil hørende karosseri/interiør? 🙂