Bjarne Bygger Batteri – Del 2 – BMS

Del 1 – Battericeller

Sist editert: 23032024 –

Da har jeg kjøpt meg en BMS – Battery Management System

JK SMART BMS 4S 5S 6S 7S 8S 12V 24V BATTERY WITH 2A ACTIVE BALANCE HEAT FUNCTION
https://a.aliexpress.com/_mrSY1gm

Jikong BMS RS485 CAN module and LCD display Adapter
https://a.aliexpress.com/_mtTGBoe

Jeg valgte denne BMS’en av flere grunner

1. Den har 2 sensorer for å måle temperaturen med for å hindre lading i minusgrader.

2. Den har utgang for varmeplater til batteriet, for å varme opp batteriet om jeg må lade i minusgrader.

3. Den har av og på bryter på det eksterne displayet. Det betyr at jeg kan slå batteriet helt av.

4. Den er godt testet i Off-grid garage. Husk å se alle videoene i serien om denne BMS’en. https://off-grid-garage.com/battery-management-systems-bms/

5. Den har kondensatorer som den flytter strømmen mellom hver celle for å balansere dem, i stedet for andre, som bare brenner av for mye strøm i hver celle slik at alle blir like.

Random guy at internet wrote… Så dette må dobbeltsjekkes, men jeg har lest tallet 3 ampere et annet sted og.

Hvor langt ned skal vi kunne tappe batteriet? Manualen sier 2.5v pr celle / 10v pr batteri. Men da er det “tomt” det vil si at du ødelegger batteriet om du tapper det videre ned.

En gang kan det være nødvendig å ødelegge batteriet fordi du trenger strømmen. For eksempel om du er i nød på en båt, og du må ha strøm til radioen (VHF) for å kalle på hjelp. BMS’en har innebygget en slik funksjon.

Du finner den under “control” i appen til BMS’en.

Men, kan vi bruke det at BMS’en slår av strømmen ved en gitt spenning til noe fornuftig? Kan vi sette en høyere grense slik at vi har strøm til en pustemaskin (CPAP) eller en kjøleboks ett døgn til?

Nei. Det er ikke praktisk mulig, da kurven er så flat, at når det er faktisk mulig å måle strømmen, så er batteriet i all praksis tomt.

Her ser vi at vi får en bratt kurve ved ca 3.18v.

Vi rører aldri Emergency valget uten at vi virkelig er i nød. Glemmer du å sjekke hvor mye strøm du har igjen da, så er batteriet ødelagt. Husk hvor mye du betalte for cellene….

Hot tips når DU skal velge BMS. Kjøp en som balanserer cellene automagisk, En som kobler fra lading når batteriet er fult, uten å koble fra forbruk.

I appen kan vi justere data for hva som skal skje, og når. Dette varierer fra BMS til BMS så her skal jeg bare gå gjennom hva ordene betyr for noe:

TIME: 186D16H28M9S

Basic Settings

LIFEPO4

Cell Count: 4
Battery Capacity(AH): 280
Balance Trig. Volt.(V):0.010
Calibrating Volt.(V): 13.51
Calibrating Curr. (A): 21
Advance Settings

Cell OVP(V): 3.640
Cell OVPR(V): 3.600
Cell UVPR(V): 2.700
Cell UVP(V): 2.600
Power Off Vol. (V): 2.50
Start Balance Volt. (V): 3.36
Max Balance Cur. (A): 2.0
Continued Charge Curr. (A): 100.0
Charge OCP Delay(S): 30
Charge OCPR Time(S): 60
Continued Discharge Curr.(A): 100.0
Discharge OCP Delay(S): 2
Discharge OCPR Time(S): 60
SCP Delay(µs): 1500.000
SCPR Time(S): 60
Charge OTP(°C): 50.0
Charge OTPR(°C): 45.0
Discharge OTP(°C): 50.0
Discharge OTPR(°C): 45.0
Charge UTP(°C): 3.0
Charge UTPR(°C): 10.0
MOS OTP(°C): 100.0
MOS OTPR(°C): 80.0
User Private Data: B4x4.no

Mitt endelige oppsett.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.