Sist editert: 180722 – Status Draft, vil bli tungt endret – Motatt utstyr, venter på fjærer for kompresjon.

JK SMART BMS 4S 5S 6S 7S 8S 12V 24V BATTERY WITH 2A ACTIVE BALANCE HEAT FUNCTION
https://a.aliexpress.com/_mrSY1gm
Jikong BMS RS485 CAN module and LCD display Adapter
https://a.aliexpress.com/_mtTGBoe
Mottatt 19 juli 2022 – klar for testing.
Jeg valgte denne BMS’en av flere grunner
1. Den har 2 sensorer for å måle temperaturen med for å hindre lading i minusgrader.
2. Den har utgang for varmeplater til batteriet, for å varme opp batteriet om du må lade i minusgrader.
3. Den har av og på bryter på det eksterne displayet. (Fester dette med borrelås, så det er lett å flytte på).
4. Den er godt testet i Off-grid garage. Husk å se alle videoene i serien om denne BMS’en. https://off-grid-garage.com/battery-management-systems-bms/
5. Den har Super kondensatorer som den flytter strømmen mellom hver celle for å balansere dem, i stedet for andre, som bare brenner av for mye strøm i hver celle slik at alle blir like.

Hvor langt ned skal vi kunne tappe batteriet? Manualen sier 2.5v pr celle / 10v pr batteri. Men da er det “tomt” det vil si at du ødelegger batteriet om du tapper det videre ned.
En gang kan det være nødvendig å ødelegge batteriet fordi du trenger strømmen. For eksempel om du er i nød på en båt, og du må ha strøm til radioen (VHF) for å kalle på hjelp. BMS’en har innebygget en slik funksjon.

Men, kan vi bruke det at BMS’en slår av strømmen ved en gitt spenning til noe fornuftig? Kan vi sette en høyere grense slik at vi har strøm til en pustemaskin (CPAP) eller en kjøleboks ett døgn til?
Ja, vi kan sette 3.1v i stedet for 2.5v som laveste spenning. Da har vi mulighet til å gå inn i menyen og sette 2.5v om vi trenger batteriets fulle kapasitet.

Vi rører aldri Emergency valget uten at vi virkelig er i nød. Glemmer du å sjekke hvor mye strøm du har igjen da, så er batteriet ødelagt. Husk hvor mye du betalte for cellene….