Bjarne Bygger Batteri – Del 6 – DC-DC lader

Kap 0 – Begynnelsen

Da var valget klart på hva jeg ville ha til DC-DC lader.

Mitt største kriterie for å velge denne dc-dc laderen var at jeg kan sette alle parametere fritt, og dermed kan velge hvor høyt jeg vil lade batteriet for å få det til å vare lenge.

Jeg har ingen store forbrukere til mitt batteri, og dette gir meg store fordeler i hvor høyt jeg velger å lade. Så, hvorfor bruke så mye penger på et så stort batteri når jeg ikke trenger det?

Å bygge dette batteriet kontra å bygge et 100ah batteri koster omtrent det samme, jeg kommer garantert til å bruke ting som trekker mer strøm i fremtiden, og da slipper jeg å kjøpe nytt batteri.

Vi husker fra databladet om cellene, at når du setter vekk batteriet i over en måned, så bør det kun være mellom 30 og 50% ladet. 20% av 280Ah er 56Ah. Like mye som jeg har i bilen i dag. Hvorfor skal jeg da lade batteriet helt fuldt i utgangspunktet?

Dc-dc laderen kan lade med maks 30A ved 25grader. Det vil si at jeg kan bruke AWG 8, eller 10mm² mellom dynamo og dc-dc lader.

Valget endte opp med Victron Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) Uisolert.

Den kommer i to utgaver, en isolert og en uisolert med en prisforskjell. Nå har jeg lest på alle datablad jeg kan finne og sett alle beskrivelser på forskjellen i bruk mellom dem.

Eneste grunnene til å velge isolert er om du har støy på radiosambandet, eller at din kunde forlanger det, for eksempel om du leverer til offshore.

Takk til ProVolt for oppklaringen.

I min camper har jeg dratt både positiv og negativ kabel helt fra startbatteriet og bak til der dc-dc laderen skal stå, med en Anderson plugg på planet, til når camperen skal av bilen.

Kjøpt hos Sparelys.no og returnert.

Første jeg gjør er å installere Victron sin Toolkit app, for beregning av ledninger: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.victronenergy.victronledapp

Du får da en god oversikt over hva kabler du kan bruke, og hvor mye strøm du mister om du velger tynnere kabler. Vi får og sjekket om vår beregning på 10mm² stemmer.

0,4V kan være mye om du kjører med skillerele i forhold til en DC-DC lader.

Det som og er viktig å merke seg, er hvor store kabler passer inn i DC-DC laderen er.

Skal du ha større kabler mellom dynamo og DC-DC laderen, må du gå via en kobling.

Så, over til selve laderen:

Victron Orion 12-12-30

Det første du bør gjøre, er å legge den grønne pluggen til venstre i bildet en trygg plass. Du komme til å trenge den, men ikke før du har satt opp batteriet.

Ja, akkurat, denne pluggen. Ikke mist den!

Nå, som denne grønne pluggen ikke står i maskinen, kan du sette strøm på enheten, slik at vi kan sette opp enheten i forhold til den batterikjemien du har i batteriet. Mitt er LifePO4.

Det neste som installeres er Victron sin Connect app, det er denne som brukes for å sette opp Orion, og overvåke denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.victronenergy.victronconnect

Ok…. Shit….

Jeg har plugget den inn, og ventet på Bluetooth… Ventet lenge… Begynte å bli desperat, og kikket på feilsøking i appen…

Om du blar deg opp i denne artikkelen, ser du da “Smart” noen sted?

Slik skulle fronten sett ut… “Smart”

Ja, jeg har bommet.

Har nå sendt den til sparelys.no og på grunn av en rift i papp esken får jeg kun igjen 75% av beløpet jeg ga for enheten.

Desverre sender de pengene i retur, så det tar lengre tid å få kjøpt den riktige. Ser nå på andre løsninger.

Takk til ProVolt for god hjelp med informasjon. Fant ut at de holder til et par km fra der jeg bor, så da var det jo bare å kaste seg i bilen.

Legg merke til hva som står på esken.. Smart…

Nå kan vi til å se hva vi finner på appen til Victron.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.