Bulk – Her lastes batteriet med all den strøm det klarer å motta.
Absorption “light” – 3.45v pr celle/13,8v i opptil 2 timer eller til batteriet tar til seg under 1 ampere.
Men…. Vi er i bil og vi har ikke hele dagen på å la motoren svive.
Absorption – 3.55v pr celle, 14,2v på batteriet i 30 min. Vi presser da batteriet litt hardere, men får igjen mer strøm inn i batteriet, på kortere tid.
Float – 3.375v pr celle, 13,5v på batteriet.
13,5v er batteriets hvilespenning. Ved denne spenningen tar batteriet ikke til seg mer strøm, men gir heller ikke fra seg, bortsett fra om noe utstyr krever mer strøm en det laderen kan gi.
En instilling du skal være obs på, er denne:
Denne angir når en ny ladeprosess skal begynne. Om ikke du har brukt av batteriet, så vil dette dagen etter ligge på 13,5v, og da er det 8kke nødvendig å ta spenningen opp på 14,2v igjen.
Hvorfor du ikke bør lade et LiFePO4-batteri under 0 grader
Dersom du har et Lithium (LiFePO4) batteri, er det noen ting å vurdere når du lader det under ekstreme temperaturforhold.
Batteriprodusenter oppgir ofte et operasjonelt temperaturområde på -30°C til +80°C / -22°F til +176°F og et optimalt temperaturområde på -10°C til +50°C / 14°F til 122°F (dette varierer avhengig av merke og modell, konsulter produsenten din). Dette blir ofte feiloppfattet som en trygg temperatursone for både lading og utladning, men dette stemmer ikke. Det operasjonelle temperaturområdet refererer kun til utladning av batteriet.
Lading av et Lithium-batteri i omgivelsestemperaturer under 0°C / 32°F bør unngås. Grunnen til dette er at det kan potensielt skade batteriet og/eller redusere levetiden.
Den optimale omgivelsestemperaturen for lading av et Lithium-batteri er +5°C til +45°C / 41°F til 113°F.
Når du forsøker å lade et Lithium-batteri under 0°C / 32°F, oppstår en kjemisk reaksjon kalt “Lithium Plating”. Lithium-plating oppstår fordi ladestrømmen tvinger lithiumionene til å bevege seg med en raskere reaksjonshastighet og samle seg på overflaten av anoden.
Når denne kjemiske reaksjonen skjer, øker den interne motstanden i batteriet og reduserer hastigheten på kjemisk metabolisme. Denne kjemiske reaksjonen fører til en permanent reduksjon av batteriets kapasitet, og vil fortsette å redusere kapasiteten hver gang denne reaksjonen oppstår.
Hvis du planlegger å bruke et Lithium-batteri på et sted som kan falle under 0°C / 32°F, må du være forsiktig med når du prøver å lade batteriet. Å vente enkelt og greit på at temperaturen stiger i løpet av dagen er en enkel løsning. Det er også tilrådelig å montere batteriene på et sted som vil ha en høyere omgivelsestemperatur enn utetemperaturen.